ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ


Формування національної свідомості, патріотичних почуттів учнів засобами національно-патріотичного виховання на уроках математики та інформатики

Україна має давню і величну культуру та історію. Процеси становлення державності в Україні мають тисячолітні традиції. Як свідчить історія, вони не були простими і супроводжувалися національно-визвольною боротьбою українського народу. А події, що зараз відбуваються в Україні та світі, яскраво свідчать про те, що державна незалежність постійно потребує захисту. Для успішного розвитку Української держави необхідно створити суспільство активних і свідомих громадян, громадян з високими патріотичними почуттями. Відповідно до Конституції України, Законів України “Про освіту”, “Про загальну середню освіту”, «Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2015-2019 роки» одним із пріоритетних завдань освіти є патріотичне виховання молодих поколінь.
Патріотичне виховання має пронизувати весь навчально-виховний процес, органічно поєднувати національне, громадянське, моральне, родинно-сімейне, естетичне, правове, екологічне, фізичне, трудове виховання, базуватися на національній історії, знанні та відстоюванні своїх прав, виконанні конституційних і громадянських обов’язків, відповідальності за власне майбутнє, добробут та долю країни.
Патріотичне виховання допомагає молоді самореалізуватися у суспільстві та надає можливість прагнути кращого майбутнього для кожної людини та суспільства в цілому. Таким чином, в умовах інформаційного суспільства є проблема організації патріотичного виховання на уроках інформатики та математики.
Розуміння патріотизму має глибоку теоретичну традицію, що йде корінням в глибину століть. Уже у Платона є міркування про те, що батьківщина дорожче батька і матері. Як вища цінність, любов до Батьківщини, розглядається в працях таких мислителів, як М.Макіавеллі, Ю.Крижанич, Ж.-Ж.Руссо, І.Г.Фіхте. Теорію виховання в дітей і молоді патріотизму розробляли  українські педагоги Г.Ващенко,  О.Духнович,  І.Огієнко,  С.Русова,  Я.Ряппо, Г.Сковорода, В.Сухомлинський, К.Ушинський та інші. 
Патріотизм включає в себе:
·        почуття прихильності до тих місць, де людина народилася і виросла;
·        шанобливе ставлення до мови свого народу;
·        турботу про інтереси великої і малої Батьківщини;
·        усвідомлення обов'язку перед Батьківщиною, відстоювання її честі та гідності, свободи і незалежності;
·        прояв громадянських почуттів і збереження вірності Батьківщині;
·        гордість за соціальні, економічні, політичні, спортивні та культурні досягнення своєї країни;
·        гордість за свою Вітчизну, за символи держави, за свій народ;
·        шанобливе ставлення до історичного минулого Батьківщини, свого народу, його звичаїв і традицій ;
·        відповідальність за долю Батьківщини і свого народу, їхнє майбутнє, виражене у прагненні присвячувати свою працю, здібності зміцненню могутності і розквіту Батьківщини;
·        гуманізм, милосердя, загальнолюдські цінності, тобто істинний патріотизм передбачає формування і його тривалий розвиток цілого комплексу позитивних якостей.
Тобто, патріотизм виступає в єдності духовності, громадянськості та соціальної активності особистості, яка усвідомлює свою нероздільність, нерозривність з Вітчизною.
У сучасних умовах національна ідея має вирішальне значення, навколо неї слід формувати цілісну систему сприйняття навколишнього світу. Використання елементів українознавства у процесі викладання математичних дисциплін руйнує стереотип про те, що народні звичаї, традиції тощо є об’єктом уваги лише предметів суспільно-гуманітарного циклу.
         Виховання в процесі навчання – це лише частина цілісної виховної системи школи. Патріотичні почуття виховуються з дитячих років і, насамперед, у родині, де культивуються та зберігаються сімейні та загальнолюдські традиції та цінності, які згодом передаються дітям. У подальшому формуванню цінностей у підростаючого покоління, зокрема і патріотичних, сприяє школа та оточуюче середовище.
         Основні напрями в системі патріотичного виховання: духовно-моральне; історико-краєзнавче; громадянсько-патріотичне; соціально-патріотичне; героїко-патріотичне; спортивно-патріотичне; національно-патріотичне. У школі робота з патріотичного виховання молоді проводиться в двох напрямах:
         – на позакласних заходах (організація і проведення бесід, диспутів і конференцій патріотичної спрямованості, випуск газет чи брошур, перегляд фільмів, екскурсії, зустрічі з видатними людьми тощо);
         – на уроках (організація і проведення уроків математики з використанням матеріалу, що благодатний для здійснення патріотичного виховання).
Виникає необхідність сприяти формуванню духовно багатої, розвиненої, творчої особистості, справжнього громадянина України на уроках математики та інформатики. Вирішення даної проблеми досягається за допомогою поєднання інноваційних технологій із дидактичним матеріалом, що має зміст патріотичного характеру.      

Національно-патріотичне виховання
на уроках математики
Головною домінантою національно-патріотичного виховання учнів в процесі шкільного навчання математики є формування в учнів ціннісного ставлення до суспільства, держави та до самої себе, відчуття своєї належності до України, усвідомлення єдності власної долі з долею своєї країни, активної за формою та моральної за змістом життєвої позиції.
На уроках математики патріотичне виховання здійснюється за рахунок розширення змісту освіти, доцільних методів і форм навчання, використання сприятливих виховних ситуацій, а також особистості самого вчителя.
Спостерігаючи за учнями, я зрозуміла, що дітей значно більше цікавлять задачі, засновані на цікавих фактах з історії краю, у яких трапляються знайомі топоніми, ніж ті, у яких матеріал подано за допомогою абстрактних висловів типу «із пункту А в пункт В». Також неабияку зацікавленість викликають задачі, що мають народознавчу основу.
Патріотичне виховання учнів під час навчання математики це – особистісно орієнтований педагогічний процес, спрямований на набуття учнями інтегративної якості, яка характеризує їх позитивне ставлення до Батьківщини, усвідомлення власної причетності до українського етносу та національної спадщини, відповідальне ставлення до розвитку особистості та вибору ціннісних орієнтацій.
Під час уроку математики задачі намагаюся компонувати так, щоб учні, здобуваючи математичну компетентність, пізнавали цікаві факти про Україну і її народ. Під час розв’язування задач прикладного змісту, учні досліджують співвідношення українських старовинних і сучасних одиниць вимірювання ваги, об’єму, довжини, мають змогу на практиці застосувати знання, здобуті у процесі вивчення географії, біології тощо.
У 5 – 6 класах намагаюся створювати умови для ідентифікації учня як жителя міста чи села, виховувати любов до рідного дому, школи, вулиці, своєї країни, її природи, рідної мови, побуту, традицій.
У підручнику з математики для 5 класу автора Істер  міститься задачний матеріал, на основі якого можна здійснювати патріотичне виховання, але в недостатній кількості. Для того, щоб збільшити потенціал патріотичного виховання предмета математики, необхідно частіше включати в зміст уроку задачі, що викликають почуття гордості за рідну країну і стосуються державності, столиці, прапора тощо. Наприклад,
·         Пік найвищої гори світу Еверест розташований на висоті 8844 м над рівнем моря, що на 6783 м вище, ніж пік Говерли – найвищої вершини Українських Карпат. Визначте висоту Говерли.
·         Підрахуйте, скільки разів у тексті Гімну України зустрічається кожна голосна буква. Складіть варіаційний ряд і побудуйте відповідну лінійну діаграму.
·         Найбільшою водною артерією України є Дніпро — третя за величиною (після Волги і Дунаю) річка Європи. Довжина Дніпра – становить 2201 км, умежах України — 981 км. Знайдіть який відсоток довжини річки знаходиться на території України.
·         Площа Києва дорівнює 84,3 га, а площа Андорри – 46,8 га. Який відсоток площі столиці України становить площа держави Андорра?
Велике захоплення в учнів викликають задачі екологічного спрямування, зміст яких уможливлює формування в учнів дбайливого ставлення до національних багатств і рідної природи. Це  задачі краєзнавчого характеру, які допомагають виховувати в учнів бережливе ставлення до природних багатств, повагу до праці і традиціям українського народу,  любов до власного краю і своєї Батьківщини. Це задачі про річки та озера, тварин чи рослин, задачі про історичні споруди та новобудови регіону в якому проживають учні. Наприклад, В Україні близько 23000 річок, з них а річок мають довжину, меншу за 100 км, а решта – більшу. Складіть формулу для обчислення кількості річок, що мають довжину понад 100 кілометрів. Обчисліть цю кількість, якщо а=22884.
 Виховний вплив задач краєзнавчого характеру здійснює не сама математика, не її закони і її стиль, а ті данні, які зустрічаються в задачі, і які без будь-якої зміни математичного змісту могли бути замінені будь-якими іншими аналогічними даними. Наприклад, подані нижче задачі можуть бути сформульовані для інших міст і областей.
·        Площа Чернігівської області складає 28,461 км2, а площа Полтавської області – 28,748км2. На скільки площа Полтавської області більша? Скільки відсотків площа кожної з областей складає від площі України?
·        Кількість населення Варви та Прилук відповідно дорівнює 1017022 і 78505 осіб. У скільки разів більше людей проживає в Прилуках, ніж у Варві? Відповідь округліть до десятих.
Формуванню патріотизму в учнів, зокрема гордості за успіхи держави, сприяють задачі, що містять історичні чи статистичні відомості (загальнодержавні чи регіональні). Цікавими для учнів є задачі, що містять історичні дані регіону, популяризують українську історію, боротьбу українського народу за незалежність, мову та культуру. Коли вміння розв’язувати задачу сплітається з історією, задача стає більш значимою і може стати дійсно цікавою кожному учню.
Україна є однією з 9 держав світу, які проектують і будують літаки. Серед найяскравіших здобутків українського літакобудування — найбільший у світі літак АН-225 “Мрія”, а також найпотужніший літак АН-124 “Руслан”. Ці “залізні птахи”, сконструйовані лідером літакобудування АНТК ім. Антонова, що знаходиться в Києві. Літак “Мрія”, маса якого 640 т, взявши на борт вантаж у 253 т, за один політ установив більше 124 рекорди. У скільки разів маса літака більша за масу вантажу, що він може підняти? Відповідь округліть до десятих.
Особливу увагу учнів звертаю на прізвища українських математиків, на їх внесок у розвиток математики. Знайомство зі знаменитими земляками виховує гордість за свою Батьківщину, рідний край. Одне з таких прізвищ – прізвище академіка Всеукраїнської  Академії Наук М.П. Кравчука, якого 1938 року безпідставно репресували і заслали на Колиму, де він і загинув. На його пам’ятнику в Києві написано девіз його життя: «Моя любов – Україна і математика». Учням бажано якомога більше розповісти про цього та інших справжніх патріотів України.
Для сприятливої емоційної обстановки перед викладом нового матеріалу проводжу невеличку бесіду про українських учених математиків або місце математики в житті давніх і сучасних людей.
Використання цікавих практичних завдань робить  навчальний процес більш цікавішим та дозволяє сформувати людину, що любить свою батьківщину, цінує рідну землю, розуміє і поділяє сутність національної ідеї,  є носієм національної культури, своєю  діяльністю сприяє культурному зростанню Батьківщини, любить і відстоює рідну мову, користується нею, любить свої звичаї, традиції, підтримує співгромадян з патріотичним способом мислення.

      
Національно-патріотичне виховання
на уроках інформатики
Метою навчання курсу «Інформатика» є формування і розвиток предметної ІКТ-компетентності та ключових компетентностей для реалізації творчого потенціалу учнів і їх соціалізації у суспільстві, що забезпечить готовність учнів до активної життєдіяльності в умовах інформаційного суспільства та їх спроможність стати не лише повноцінними його членами, а й творцями сучасного суспільства.
         Важливим напрямом патріотичного виховання є використання на уроках елементів українознавства – вивчення культури та традицій нашого народу. Так, при вивченні теми «Графічний редактор Paint»,  учні п’ятого класу розмальовують писанки, а учні дев’ятого класу – створюють малюнок ружі (старовинна назва троянди, візерунки якої вишивали на сорочках та рушниках). Під час даних уроків пропоную переглянути презентації (випереджувальне домашнє завдання), що допомагають ознайомитися з мистецтвом писанкарства в Україні та з історією української вишивки. В 9 класі, виконуючи вправу «Візерунок» учні, використовуючи елементи орнаменту візерунку, створюють схему вишивання серветки. Можна запропонувати завдання для творчих дітей: створити орнамент. Також учні виконують тематичні малюнки, так, наприклад, до дня міста, ювілею школи.
Під час вивчення кожної з тем інформатики звертається увага учнів на вклад українських учених у розвиток інформаційних технологій. Так, наприклад, під час засвоєння теми: «Історія розвитку обчислювальної техніки» особлива увага звертається на такі факти:
·        український учений, професор Михайло Кравчук створив проект першого в світі комп’ютера;
·        вперше у Радянському Союзі – саме в Києві – у 1951 році під керуванням професора С.О.Лебедєва було введено в експлуатацію ЕОМ (електронну обчислювальну машину); 
·        український вчений В.М.Глушков є фундатором наукової школи кібернетики;
·        Ющенко К.Л.– засновник теоретичного програмування в Україні;
·        Амосов М.М. – засновник біокібернетичних технологій та ін.
Можна запропонувати підготувати доповідь про видатних вчених з цікавими фактами їх біографії. Для закріплення вивченого матеріалу пропонуються такі завдання, як «Українські імена в інформатиці» та «Український ланцюжок», де необхідно поставити у відповідність подані дані про українських учених-творців інформатики.
Використання навіть невеличких дрібничок в навчальному процесі, таких як: українські смайлики за гарне виконане завдання, привітання на українській мові при завантаженні ОС, тобто замість стандартного «Добро пожаловать» можна використати – «Україна – єдина країна», використанні тла робочого стола з національною тематикою сприяє розвитку свідомого відношення до цінностей. В 5 класі застосовую цікаві фізкультхвилинки з танцюючими персонажами, що виконують українську пісню.
         В 9 класі на уроці «Практична робота №1. Робота з клавіатурним тренажером» пропоную дітям набрати в текстовому редакторі цікавий текст, що дозволяє формуванню національної свідомості. Наприклад:
Любіть Україну, як сонце, любіть,
 як вітер, і трави, і води…
 В годину щасливу і в радості мить,
 любіть у годину негоди.
 Любіть Україну у сні й наяву,
 вишневу свою Україну,
 красу її, вічно живу і нову,
 і мову її солов'їну.
 Між братніх народів, мов садом рясним,
 сіяє вона над віками…
 Любіть Україну всім серцем своїм
 і всіми своїми ділами.
 Для нас вона в світі єдина, одна
 в просторів солодкому чарі…
 Вона у зірках, і у вербах вона,
 і в кожному серця ударі,
 у квітці, в пташині, в електровогнях,
 у пісні у кожній, у думі,
 в дитячий усмішці, в дівочих очах
 і в стягів багряному шумі…
 Як та купина, що горить — не згора,
 живе у стежках, у дібровах,
 у зойках гудків, і у хвилях Дніпра,
 і в хмарах отих пурпурових,
 в грому канонад, що розвіяли в прах
 чужинців в зелених мундирах,
 в багнетах, що в тьмі пробивали нам шлях
 до весен і світлих, і щирих.
 Юначе! Хай буде для неї твій сміх,
 і сльози, і все до загину…
 Не можна любити народів других,
 коли ти не любиш Вкраїну!..
 Дівчино! Як небо її голубе,
 люби її кожну хвилину.
 Коханий любить не захоче тебе,
 коли ти не любиш Вкраїну…
 Любіть у труді, у коханні, у бою,
 як пісню, що лине зорею…
 Всім серцем любіть Україну свою —
 і вічні ми будемо з нею!
В.Сосюра.

         Вивчаючи тему «Поняття комп’ютерного вірусу. Історія та класифікація вірусів і троянських програм. Призначення, принцип дії та класифікація  антивірусних програм» у 9 класі потрібно розповісти про роботу українського антивірусу Zillya та його розробників.
Надзвичайно цікавою є тема «Комп’ютерна графіка» у 9 класі.  Учні зображають в графічному редакторі Державний герб, який є достатньо складним завданням, та оформляють в текстовому процесорі текст про герб, доповнюють  зображенням, що дозволить повторити роботу з текстом і зображеннями.
Наш герб — тризуб. У ньому сила
Отця небесного і сина.
Уважно придивись до нього —
На Духа схожий він Святого,
Що голубом злетів з небес
І у людських серцях воскрес.
Тризуб, немов сім'я єдина,
Де тато, мама і дитина
Живуть у мирі і любові
На Україні вольній, новій.
В. Паронова
         У 10 класі пі час вивчення теми «Огляд українських та зарубіжних освітніх сайтів. Веб-енциклопедії. Інтерактивне дистанційне навчання»,  пропоную підбірку цікавих українських освітніх сайтів, на яких учні знаходять невідомі факти про Україну.
         Цікавою є тема  «Комп’ютерні презентації та публікації».  Учням пропоную роботу над проектом «Україна вражає», під час роботи над яким учні готують презентації з видовищними місцями України, знаходять цікаві факти, розкривають таємниці. Під час роботи над проектом учнями буде опанована тема в цікавій формі. Діти будуть намагатися використати всі можливості програми для створення презентацій з метою розробки яскравих проектів. В кінці вивченні теми всі роботи будуть переглянуті, визначені переможці. Найкращі роботи можна продемонструвати під час перерв всім бажаючим учням інших класів.
         Одним із аспектів патріотичного виховання є ціннісне ставлення до природи, що  формується у процесі екологічного виховання і виявляється у таких ознаках: усвідомленні функцій природи в житті людини, самоцінності природного оточення; почутті особистої причетності до збереження природних багатств, відповідальності за них; здатності особистості гармонійно співіснувати з природою; критичному оцінюванні споживацько-утилітарного ставлення до природи, необхідність якої особливо гостро відчувається в сучасну епоху – бурхливого розвитку науки і техніки, екологічної кризи  як  негативного наслідку науково-технічної революції.
Так, при вивченні теми «Графічний редактор Paint» учні створюють екологічні плакати. Вони повинні усвідомлювати, що моральний аспект патріотизму полягає і в розвитку національної економіки, і в підтримці національного виробника, і в економічній, господарській порядності власників підприємств тощо.
         Досить широко екологічний та економічний напрями патріотичного виховання можна реалізувати у процесі вивчення текстового (створення буклетів) та табличного (аналіз даних) процесорів. У реалізації компетентністного підходу із застосуванням  методу доцільно дібраних задач  і рольових ігор учні використовують екологічні та економічні поняття, навчаються раціонально використовувати природні ресурси, аналізувати природні, економічні та суспільні явища за статистичними даними; складають графіки і діаграми, що ілюструють результати впливу людської діяльності на природу, наприклад, використання системи задач про споживання води, забруднення води та повітря, скорочення лісових ресурсів та його наслідки.       
         У такий спосіб формується прийняття природи як особистісної цінності,  екологічна культура, відповідальне ставлення до навколишнього середовища.
Оскільки основною умовою реалізації змістових ліній технологічного компонента є інтегрована проектно-технологічна й інформаційна діяльність, доцільним є впровадження проектних технологій на уроках. Учні створили проекти: «Бомба сповільненої дії - сміття», «Внесок українських вчених у розвиток інформатики», «Історія української вишивки», «Екологічна стежка», «Екологічні комп’ютери». Так, проект «Генії свого часу» поєднує виховання любові до рідного краю (патріотичне виховання), краєзнавство (знайомство з історією рідного міста та видатними особистостями, які ввійшли до історії), прищеплює повагу до однокласників та заохочує до розвитку здібностей.
         Виконання учнями соціального проекту з використанням комп’ютерних технологій сприяє формуванню навичок спільної діяльності і співпраці в команді. Усі завдання і проекти спрямовані на активне залучення учнів до життя громади – школи, мікрорайону, села, міста, пошуку шляхів розвитку місцевої спільноти.
         Про активне залучення учнів до життя громади сприяють навчальні завдання виконання комп’ютерної роботи для шкільної спільноти за вибором учнів (оголошення, візитна картка, довідник, календар, стаття); виконання мультимедійної презентації для шкільної спільноти за вибором учнів (реклама, хроніка подій, взірець для нашої спільноти, новини нашої спільноти, таланти). Так, створюючи поштову марку,  діти визначають, чи є у їх спільноті цікава чи відома людина (важливе місце або важлива річ), яку вони хотіли б намалювати на своїй марці. Учні виконують дане завдання з любов’ю до рідного краю. Крім того, найкращі марки можуть стати поштовими з правом обігу по Україні. Таким чином, з перших занять виховується особиста причетність до своєї громади.
Особлива увага приділяється розвитку критичного мислення, яке є однією з провідних ідей програми. Так учні знайомляться із поняттям критичного мислення, а також виконують пошук в Інтернеті зображень щодо місцевого матеріалу, критично оцінюючи знайдені ресурси. Сприяє розвиткові критичного мислення й спільна робота в групах над соціальним проектом, спрямованим на вирішення проблем місцевої спільноти за вибором учнів на одну із запропонованих тем («Популяризуємо зелений туризм», «Закладаємо парк», «Боремося зі стихійними лихами», «Різні проблеми громади»).
Значне місце у змісті громадянського виховання відводиться формуванню культури поведінки дітей. На першому ж занятті учні самі складають правила поведінки. Це сприяє вихованню основних моральних цінностей.
Одним із головних напрямків є співробітництво. Працюючи в парах та командах, виконуючи завдання соціальних проектів, учні розвивають свої комунікативні вміння – уміння спілкуватися і розв’язувати конфліктні ситуації через діалог, такт, уміння відстоювати свою точку зору, уміння встановлювати контакти, виступати перед публікою тощо.
Отже, повноцінне формування особистості школяра не може позитивно реалізовуватися без патріотичної основи. Сьогодні як ніколи важливо спрямовувати дітей на вибір громадянсько - національних ідеалів та ціннісних орієнтацій у їхньому житті. У процесі вивчення інформатики створена та ефективно діє система патріотичного виховання.




Немає коментарів:

Дописати коментар