пʼятниця, 7 жовтня 2016 р.

Метод проектів

Проблемне питання на Всеукраїнський конкурс «Учитель року - 2013»


За всіх часів професія вчителя була дуже важливою. Завдяки педагогічній діяльності не переривається зв'язок поколінь. Без неї складно уявити розвиток суспільства чи окремої людини. У процесі взаємодії вчителя і учня народжуються нові ідеї, формуються духовні і матеріальні цінності, творчий потенціал особистості. Вчителем інформатики у Варвинській ЗОШ І-ІІІ ступенів працюю 5 років, але за цей час зрозуміла, що професію обрала нелегку, яка вимагає повної віддачі.
Здавалося б, на перший погляд, що інформатика досить простий предмет, який вимагає лише володіння комп’ютером. Проте ми живемо  в епоху бурхливого розвитку комп'ютерних технологій. Наше суспільство поглинає процес  інформатизації, що висуває нові вимоги не тільки до навчання учнів, а й до виховання. Тому викладання шкільного курсу інформатики будую таким чином, щоб учні змогли опанувати теоретичні знання, набути практичних навичок, які були б достатніми для самостійного освоєння нових технологій і програмних продуктів, створюю умови для формування такої особистості, яка здатна самостійно, активно діяти, приймати рішення, адаптуватися до умов життя, що постійно змінюються.
Мета моя полягає в тому, щоб виховати в учнів інформаційну культуру, забезпечити їм той рівень комп'ютерної грамотності, з якою дітям буде легко рухатися вперед, обираючи напрямок відповідно до свого виду діяльності.
Вивчення інформатики в нашій школі починається з 9-их класів. Учні початкової школи та 5-6 класів оволодівають комп’ютерною грамотністю на заняттях гуртка «Учнівська творчість»,  що викладаю за курсом «Кроки до інформатики».
 У своїй роботі я використовую різноманітні форми проведення уроків. Проектні технології займають одне з провідних місць. Уже починаючи з 9 класу, учні виконують різні проекти. Наприклад, створення кросвордів, ребусів, тестів. Деякі роботи містять основні поняття певної теми. Надалі їх використовую для перевірки знань інших учнів класу по даній темі. Цим досягається практична, теоретична, пізнавальна значимість передбачуваного результату.
Метод проектів — це система навчання, гнучка модель організації навчального процесу, орієнтована на творчу самореалізацію особистості, розвиток її можливостей у процесі створення нового продукту під контролем учителя.
Мій досвід роботи показує, що в розвитку зацікавленості учня до предмета не можна покладатися тільки на зміст матеріалу, уникаючи залучення учня до активної діяльності. А пробудити таке прагнення можна, запропонувавши цікаву і водночас  важливу проблему. Саме метод проектів дозволяє перейти від засвоєння готових знань до їх  усвідомленого набуття.
Метод проектів завжди орієнтовано на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову, яку учні виконують у визначений термін.
Будь-яка діяльність з дітьми, в тому числі й навчання, має будуватися з урахуванням їх інтересів, потреб, грунтуючись на особистому досвіді дитини.
Основним завданням навчання за методом проектів є дослідження дітьми разом з вчителем навколишнього життя. Все, що учні роблять, вони повинні робити самі, з групою, з учителем, з іншими людьми: спланувати, виконати, проаналізувати, оцінити і, природно, розуміти, навіщо вони це зробили.
На уроках інформатики застосовую велике розмаїття навчальних проектів: від проекту на один урок до проекту на весь навчальний рік; від міні-проектів для вивчення різних предметних тем до міжпредметних.
Вибір тематики проектів у різних ситуаціях може бути різним. В одних випадках  тематику майбутнього проекту обираю я, враховуючи  навчальну ситуацію зі свого предмета чи інтересів і здібностей учнів. В інших випадках, тему проектів пропонують і самі учні, які орієнтуються на власні творчі інтереси. У випадку створення успішного проекту з тем шкільних предметів, учасники проекту одержують оцінку не тільки з інформатики, але й з того предмету, по темі якого виконувався проект.
Я ставлю перед собою завдання: будувати свої уроки на основі потреб кожного учня, максимально забезпечити прояв активності, самостійності, розвивати  ситуацію успіху, творчості, поважати інтереси кожного.
У ході вивчення теми “Графічний редактор Paint” учні виконують проекти «Школа майбутнього», «Візитка». Підготовчим етапом проектної діяльності є виконання тренувальних вправ для освоєння основних прийомів роботи в графічному редакторі Paint.  Практична частина виконується за комп'ютером з використанням вивчених основних прийомів роботи в графічному редакторі. У висновку учні демонструють свої роботи, обґрунтовуючи вибір методів і форм реалізації завдань проекту.
При вивченні курсу «Вступ. Інформація та інформаційні процеси. Інформаційна система» пропоную учням попрацювати над проектом «Як формувалося інформаційне суспільство?».
На підсумковому уроці з теми «Текстовий процесор Word» учні працюють над проектом “Моя візитка”: сканують свої фотографії, редагують їх, пишуть кілька слів про себе. Дана робота націлена на підвищення мотивації до навчальної діяльності учня в освітньому процесі.
Під час вивчення теми «Інформаційні процеси» учні працюють над проектом «Перевір себе – кросворд чи ребус?».  Під час створення проекту учні самостійно здійснюють підбір матеріалу і створення запитань з відповідями, створюють спочатку макет кросворду  на папері, а потім на комп’ютері, при оформленні можуть використовувати  вставки малюнків, автофігур. Окремим етапом може бути оформлення запитань та відповідей до кросворду та презентація роботи учнів. Даний проект можна використовувати на підсумкових уроках під час вивчення  текстового і графічного редакторів, електронних таблиці та ін.
 В ході вивчення теми “Електронні таблиці” учні працювали над проектом  “Секрети успішного бізнесу”. Учні об’єдналися в кілька груп, яким було запропоновано розробити модель власного підприємства й провести необхідні  розрахунки для його успішного функціонування.  За допомогою текстового редактора створювали візитки та емблеми підприємства. При підведенні підсумків учні не тільки знайомили зі своїми моделями, а й рекламували їх, використовуючи програму для створення презентацій.
Створення презентацій – приклад застосування проектної технології в курсі ІТ. На першому уроці учнів знайомляться з етапами створення презентацій (від планування до захисту: постановка мети, обговорення можливих варіантів дослідження, дослідження, вирішення конкретних задач, узагальнення результатів, висновки, реалізація проекту та його аналіз, захист проекту). До моменту реалізації проекту на комп'ютері в учнів повинен бути зібраний необхідний матеріал: графічні, музичні, відео та текстові матеріали майбутньої презентації. Описана основна ідея презентації, етапи планування, вид навігації. Вчителем контролюється і координується робота над проектами, оцінюються проміжні результати. Основний акцент поставлено на творчий підхід, створення єдиного стилю проекту, а також простоту навігації. Вивчення теми завершує захист проектів.
Протягом кількох років під час вивчення теми «Комп’ютерні презентації у середовищі Power Point» учні самостійно, а також групами створювали презентації «Мій клас», «Моя школа», що відкриває перед учнями можливість роботи не тільки з текстом, але й з музичним оформленням, підбором малюнків, фото, графіки й т.д. Це дало можливість створити базу мультимедійних презентацій, які використовуються в навчальному та виховному процесах.
Проекти можуть бути короткострокові та довгострокові. Короткострокові використовуються в рамках вивчення програмного матеріалу. Довгострокові застосовуються для вирішення великих завдань.  Такі проекти  займають кілька уроків і учні виконують самостійну пошукову, дослідницьку діяльність в позаурочний час. Прикладом довгострокового проекту є  «Шкільний сайт»
На першому уроці теми «Мультимедійні презентації у середовищі Macromedia Flash» при  актуалізації вивчення даної теми учням наголошую, що результатом вивчення цієї теми стане створення і захист індивідуальних проектів – створення анімованої інтерактивної казки в середовищі Macromedia Flash.  На перших уроках розповідаю про етапи створення інтерактивної казки, які вони повинні пройти для створення своїх проектів. На наступних уроках процес вивчення нового матеріалу та отримання нових умінь та навичок відбувається з великим інтересом і активністю, тому що учням належить застосувати все це при реалізації власного продукту. У процесі вивчення даного розділу я  контролюю та оцінюю проміжні етапи роботи над проектом. При захисті учні розповідають про причини та актуальності обраної теми, доводять правильність обраної структури, її оригінальність, описують проблеми, що виникли при створенні проекту, та шляхи їх реалізації, демонструють власну казку. Вислуховуються думки та рекомендації однокласників, учителя. Виставляється оцінка. Учні тим самим здобувають не тільки необхідні знання, вміння та навички з даної теми, а й можливість самостійно пройти всі етапи і створити свою інтерактивну казку.
Одним із довгострокових проектів, над яким працюють не тільки учні, а й вчителі, є шкільний сайт (varvaschool1.org.ua). Робота над цим проектом триває і досі. Учні відповідають за зовнішнє оформлення, ведення сторінки новин, створюють фотоальбоми. Педагогічний колектив працює над методичними питаннями та корегує роботу учнів.
Досвід роботи переконує, що метод проектів сприяє розвитку основних компетенцій: інформаційних, комунікативних, навчально-пізнавальних. Будучи одним з основних методів навчання учнів, він розвиває творчі здібності учнів і дає можливість для самовираження.
Результатом моєї роботи є перемога учениці 11 класу Журавльової Оксани у 2011-2012 навчальному році в районній олімпіаді з інформаційних технологій та участь в обласній. У 2012-2013 навчальному році Дрюк Анна, учениця 10 класу, виборола ІІ місце в районній олімпіаду з інформаційних технологій.
Кажуть, що учень, прослухавши вчителя, запам'ятовує менше однієї третини інформації, а застосування проектної діяльності на уроках дозволяє учням повноцінно осмислити і засвоїти навчальний матеріал, формує самостійність та ініціативність школярів.
Проектної технології на уроках інформатики дають можливість зробити уроки цікавими, змістовними, наладити кращий зв'язок у сумісній роботі з учнями, тобто навчити їх правильно мислити. 

Немає коментарів:

Дописати коментар